ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΑ

Η έντονη άσκηση προκαλεί παραγωγή ελεύθερων ριζών, το σώμα μας όμως προσαρμόζεται και βελτιώνει, μέσω της έντονης άσκησης, το αντιοξειδωτικό σύστημα του οργανισμού μας.

Χρειάζεται όμως λήψη επιπλέον αντιοξειδωτικών ουσιών?

Η βιταμίνη Ε είναι αυτή που φαίνεται να σχετίζεται περισσότερο με την άσκηση. Η βιταμίνη C αυξάνει την αντίσταση ως προς  την επαγόμενη υπεροξείδωση των λιπιδίων από την άσκηση. (Goldfarb at al. 1993). Παρατηρήθηκε επίσης ότι άτομα με αυξημένο ποσοστό μυικών ινών  τύπου Ι (οξειδωτικές) έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από βιταμίνη Ε.

  • Η χορήγηση 200 – 300 mg/μέρα, μείωσε τους δείκτες μυικής καταστροφής (Rokitzki et al. 1994)
  • 60 μέρες λήψης βιταμίνης  Ε εξαφάνισαν τις ενδείξεις παραγωγής ελεύθερων ριζών και υπεροξείδωσης των λιπιδίων (Kumar et al. 1992)
  • Η λήψη Ε μειώνει τα επίπεδα ”πεντανίου” ουσία που σχετίζεται με την παραγωγή ελεύθερων ριζών (Pincemail et al. 1987)

Δεν έχει όμως αποδειχθεί ότι έχει επίδραση στη αύξηση της αθλητικής απόδοσης.

Η βιταμίνη C και η σχέση της με την άσκηση δεν είναι απολύτως σαφής. Υπάρχουν όμως κάποιες ενδείξεις ότι έχει θετικά οφέλη.

  • χορήγηση 400 mg/μέρα για 3 εβδομάδες έδειξαν πως τα επίπεδα δύναμης δεν μειώνονται στον ίδιο βαθμό (Jakeman & Maxwell 1993)
  • 200 mg/μέρα για 30 μέρες έδειξαν ότι μείωσαν τα επίπεδα του καθυστερημένου μυικού πόνου (Kaminski & Boal 1992)
  • επίσης  άλλη έρευνα έδειξε ότι προλαμβάνει την παραγωγή ελεύθερων ριζών  (Aston et al. 1992)

Δεν έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει θετικά την άσκηση.

Συμπέρασμα: η λήψη μικρών ποσοτήτων 200-300 mg Ε και  400-500mg C μπορεί να μειώσει τη δημιουργία ελεύθερων ριζών μετά από άσκηση που προκαλεί μυική βλάβη. Ωστόσο δεν βελτιώνουν την απόδοση άμεσα, αλλά βοηθούν τους αθλητές, μέσω της καλύτερης αποκατάστασης.